Mijn nieuwe fiets


Ik heb een nieuwe fiets, kleur: blue metallic, size: XL

Merk: BSP, made in Holland

Geen ketting, maar een (blauwe!) riem, veel minder slijtagegevoelig

Versnellingen zitten in/bij de achteras weggewerkt,
veel minder slijtagegevoelig en ook geen kwetsbare derailleur meer

Een vierkleppen hartmotor voor snelle acceleratie

Remschijven in plaats van remblokjes, veel minder slijtagegevoelig
en voorkomt velgslijtage
(die uiteindelijk tot wielbreuk leidt)

Dynamo in/bij de vooras, geen gedoe met batterijen

Geodetisch gevormd stuur ...

... en in hoogte verstelbaar

Intelligent navigation system met sidewind correction
en built-in emergency protocols

Schwalbe antilekbanden, dus nooit een lekke band

Verhoogde band voor extra rijcomfort
(meer vering)

Doordachte bandronding die wrijving met het wegdek minimaliseert

Hydraulisch rem- en schakelsysteem, in plaats van
kabeltjes die uitrekken en je hele schakelsysteem
in no-time in de war brengen

Optimale klimprestaties dankzij een 6000 cc longcarburateur

Koplamp vlak boven het wiel (in plaats van op het stuur)
zodat de rijder niet verblind wordt door zijn eigen licht,
helaas moest ik ’m aan de bovenkant afplakken,
omdat die daar doorschijnend was (minpunt)

High-comfort ergonomisch zadel

Passenger seat

Coolant container, maar voor de montage moesten er wel
eerst twee gaatjes in het frame geboord worden (minpunt)

Man-size bio-battery voor zeer grote actieradius ...

... en met een korte oplaadtijd

King-size canvas fietstassen

Nederlandse ventielen
(niet van die irritante Franse ventielen)

Anti-theft system

Emissieloze benenaandrijving

Dashboard

Na een paar eeuwen fietsontwikkeling eindelijk een
fietsbel die niet verroest en/of volloopt met water

Geen tig versnellingen, maar ‘slechts’ acht, meer dan genoeg

Stabiele stevige standaard

Achterlicht met nabrander, wanneer je stopt
dan blijft het licht nog even schijnen
(en ben je nog steeds zichtbaar)

Helemaal blij!
Karel de Vlieger,
oktober 2022