Een botsing met een zandkorrel

Stel dat een ruimteschip met bijna de lichtsnelheid vliegt en het botst op zoiets onbenulligs als een zandkorrel, wat gebeurt er dan?
Een ruimteschip vliegt met een snelheid die dicht bij de snelheid van het licht ligt en dat ruimteschip nadert een ‘stilstaande’ zandkorrel. Stilstand bestaat niet (in absolute zin) net zoals een “snelheid dicht bij de lichtsnelheid” niet bestaat (in absolute zin), snelheden zijn relatief. Het ruimteschip heeft een snelheid ten opzichte van de zandkorrel en vice versa. Een waarnemer aan boord van het ruimteschip heeft helemaal niet het idee dat hij/zij met zeer hoge snelheid vliegt, voor hem/haar is het allemaal eender ongeacht de snelheid van het ruimteschip. Dat geldt zolang die waarnemer niet naar buiten kijkt, want dan valt er natuurlijk wel het een en ander op. Wanneer het ruimteschip bijvoorbeeld de Aarde passeert en een paar seconden later de Maan dan heeft die waarnemer heus wel door dat het ruimteschip snel gaat. Hoe het ook zij, vanuit het ruimteschip bezien komt de zandkorrel met bijna de lichtsnelheid op het ruimteschip af.

Het ruimteschip en de zandkorrel naderen elkaar met hoge snelheid
De relatieve snelheid van het ruimteschip en de zandkorrel is:
Hiermee kan ik de kinetische energie van de zandkorrel uitrekenen:
Met de kennis dat een zandkorrel ongeveer een honderdste gram weegt (de rustmassa m0) kan ik de volgende grafiek maken.

De grafiek van E voor m0 = 0.01 gram (de rode lijn),
m0 = 0.02 gram (de groene lijn) en m0 = 0.03 gram (de blauwe lijn)
En na enig rekenwerk ontstaat de volgende tabel (uitgaande van een botsing met een zandkorrel van 0.01 gram).
Relatieve snelheid
[v/c]
Vrijgekomen energie
[J]
Dynamietequivalent
[kg]
TNT-equivalent
[kg]
Atoombomequivalent
(Hiroshima-type)
0.00273 3.350 ∙ 106 1.000 0.801 0.000000040
0.00305 4.184 ∙ 106 1.249 1.000 0.000000050
0.1 4.528 ∙ 109 1.352 ton 1.082 ton 0.000054
0.2 1.853 ∙ 1010 5.532 ton 4.429 ton 0.00022
0.3 4.340 ∙ 1010 12.954 ton 10.372 ton 0.00052
0.4 8.187 ∙ 1010 24.438 ton 19.567 ton 0.00098
0.5 1.390 ∙ 1011 41.504 ton 33.231 ton 0.0017
0.6 2.247 ∙ 1011 67.071 ton 53.702 ton 0.0027
0.7 3.598 ∙ 1011 107.389 ton 85.983 ton 0.0043
0.8 5.992 ∙ 1011 178.857 ton 143.205 ton 0.0072
0.9 1.163 ∙ 1012 347.203 ton 277.995 ton 0.014
0.9999435 8.368 ∙ 1013 24.979 kiloton 20.000 kiloton 1.0
Conclusie: bij hoge snelheden heeft een botsing met wat-dan-ook al snel catastrofale gevolgen.